Helt nyutvecklat MDS 4- & 5-cylinderhuvud 4-ventil Full Race-utförande

Baskonstruktionen är utförd för 4-och 5-cylinder Volvo motorer (Vit Motor) och utvecklat som en unik MDS nykonstruktion och framtagen från helt nytt gjutämne för att uppnå Full Race-prestanda.

bild15Cyl.huvudet kan användas på 4-och 5-cyl. Volvo motorer (liksom Ford- och Renault-versioner av dessa motorer, med cylinderavståndet 91 mm. Cylinderhuvudet kan också med tillämpliga modifieringar anpassas till andra typlika motorer med samma cylinderavstånd (4-cyl 2L Hyundai etc)

MDS 4V-Full Race cylinderhuvudet är en unik ny utveckling, optimerad för 4-och 5-cyl. Volvo (i N- resp. i senare RN utförande) av motorfamiljen helt i aluminium, med 91 mm cylinderavstånd. Det kan givetvis användas för alla varianter av dessa motorer som använts/används av Renault resp. Ford

Cyl. huvudet har optimala ventilvinklar för att uppnå högsta gasflöde i optimala och kompromisslöst full race utformade insug- och avgaskanaler. Flexibel grundkonstruktion innebär att det med tillämpliga ändringar kan adapteras till andra typlika basmotorer med 91 mm cylinderavstånd. En redan framgångsrik tillämpning gjordes för en 2L 4-cyl. Hyundai Div. 1 Rallycross motor.

Cylinderhuvudet gjuts i England i extra höghållfast värmebehandlad aluminium-legering (specifikation är AlSi7Mg0.6). Konstruktionen är dimensionerad för att hantera mycket höga prestanda, med en mycket stark inre design som börjar med ett kraftigt dimensionerat undre cylinderhuvudplan och vidare uppåt i noggrant utformade längs- och tvärskott med anpassad väggtjocklek. Det ger hög styvhet som klarar höga cylindertryck.

Ett kraftigt 15 mm tjockt bottom deck ökar strukturell styvheten hos gjutämnet, vilket gör detta MDS 4V-Full Race cylinderhuvud till det självklara valet för applikationer med mycket höga prestanda och höga cylindertryck. Det matchar krav för mycket högkomprimerade högeffekt sugmotorer liksom för kompressor- och turboladdade motorer, givetvis även för krav i applikationer med lustgasanvändning.

Cylinderhuvudet levereras helt CNC-bearbetat för högsta kvalitet och finish, det inkluderar också bearbetning av kanaler och ventilsäten. Kompressionsvolym i cylinderhuvudet kan liksom ventilstorlek specificeras efter kundens specifika önskemål. Sammanfattningsvis gäller att detta Full Race 4V- MDS cylinderhuvud är det ultimata valet för högprestandamotorer med 91 mm cylinderavstånd. Det förenar kompromisslös kvalitet med helt nya utvecklingsmöjligheter för att uppnå allra högsta prestanda.

Denna unika produkt från MDS är det enda cylinderhuvud av Full Race-typ för dessa motorer på marknaden, och det är direkt monterbart på Volvo-motorer och varianter av dessa.

Diameter ventiler  Tryckare diameter
(plan tryckare)
Max ventillyft 
34 mm insug
29 mm avgas
35 mm insug
34 mm avgas
 17 mm

Konvex tryckare (typ INA) är möjlig

En framgångsrik applikation av det nya Full Race 4V-MDS Cylinderhuvudet

bild19En av de första kunderna till det nya MDS 4V Full Race cylinderhuvudet var Thomas Rådström. Cylinderhuvudet adapterades av MDS tillsammans med Trollspeed för Hyundai Accent 2L-motorn för Div 1 Rallycross. Motoreffekten var 550 hk med ett maxvridmoment på 720 Nm. Denna Hyundai Div 1 Rallycross-bil med 4WD var högt turboladdad. Bilen tävlade framgångsrikt under säsongerna 2005 - 2007 och uppnådde flera goda resultat.