MDS 4-cyl Duratec EVO Cylinderhuvud

En unik ny konstruktion framtagen i nytt ämne. Utvecklat för högsta prestanda och för att hantera mycket höga effektuttag

Här kommer Bilder

Cylinderhuvudet är en helt ny MDS-utveckling. Det gjuts i England i höghållfast aluminium (AlSi7Mg0.6 material), som sedan värmebehandlats för maximal styrka och hållfasthet

Ökad tjocklek undre cyl. huvudplan för turbo. Upp till 15 mm tjocklek är möjlig, vilket ökar strukturell styrka i gjutämnet. EVO-cylinderhuvudet är därför ett självklart val då det handlar om applikationer för allra högsta prestanda och ihop med åtföljande mycket höga cylindertryck.

Ökad styvhet och styrka i nytt gjutämne. Med den nya konstruktionen ökas ämnets styrka rejält. Mer gods finns runt insugs-och avgaskanaler liksom runt pelarna för cylinderhuvud-skruvar. Inre förstyvningar och kraftigare tvärskott har kombinerats med ökad materialtjocklek på alla kritiskt belastade områden i toppen.

Bättre kylning. Kylvattenmanteln har i EVO-toppen ett extra galleri för bästa flöde och fullständig avluftning. Det möjliggör effektivaste tvärströmskylning (med externt returgalleri) alt. blandad kylning (längs/tvärs) som också är möjlig.

Högflödande portar utan kompromisser. Insugs-och avgas portarna har grundutformats för racingkrav och ger därtill stor frihet för val av portarnas form och tvärsnitt för maximalt flöde.

Applikation av det nya MDS Duratec EVO Cylinderhuvudet. Framgångsrika tidiga kunder till det nya MDS Duratec EVO Cylinderhuvudet var under 2008 världskända rallyesset Marcus Grönholm och Andreas Ericsson i Sverige, bägge körande för Ford Team RS Sweden i Ford Fiesta Div 1 Rallycross-bilar. Vinster och flera pallplatser nåddes under året i extremt hård konkurrens i det Europeiska Mästerskapet Rallycross i Div. 1-klassen. Framgångarna har fortsatt 2009 och 2010 och inkluderar goda resultat i Pikes Peak och senaste åren vinster i ESPN X-Games i LA, USA.

Det ultimata cyl.huvudet för högsta prestanda. Konstruktionen ger också mer utrymme för ventilsystemet. Det klarar också mycket höga ventillyft samt användning av mycket större tryckare än de som är möjliga i std Duratec cyl.huvud. Det levereras helt CNC-bearbetat för bästa kvalitet och högsta finish. MDS cylinderhuvudet är därför det ultimata för Duratec tuning. Det kombinerar kompromisslös kvalitetstänkande med helt nya möjligheter för utveckling och högsta prestanda. Konstruktionen ger också mer utrymme för ventilsystemet. Det klarar också mycket höga ventillyft samt användning av mycket större tryckare än de som är möjliga i std Duratec cyl.huvud. Det levereras helt CNC-bearbetat för bästa kvalitet och högsta finish. MDS cylinderhuvudet är därför det ultimata för Duratec tuning. Det kombinerar kompromisslös kvalitetstänkande med helt nya möjligheter för utveckling och högsta prestanda.

Här kommer Bilder

Insugnings-och avgasportar är racelikt uppåtdragna för högsta flödesprestanda. Det möjliggör också den radikalt förbättrade kylningen. I bilden ses std. portar Duratec som gula linjer.

Hör kommer en tabell med tabelltext:MDS EVO cyl.huvud kan klara ventillyft upp till 17 mm (Ihop med något reduced grundcirkel kam och viss extra bearbetning)


 

Tillfällig bild

MDS unika komponenter & system till Duratec EVO 4V Cylinderhuvud

Motor Design utvecklar fortlöpande nya högprestanda system och komponenter för denna högintressanta globala motor som täcker slagvolymområdet 1.6 - 2.5 L och vi kan erbjuda:

- Kompletta insugssystem för för Fuel Injection eller Mikuni Förgasare

Insprutning